fredag 10 december 2010

I-landsproblem!!





Japp! Toppen är klar! Detta ska bli en mysquilt till min dotter Petronella som hon ska ha när hon sitter i soffan och fryser. Jag började med den under syhelgen som jag hade i Möklinta i september och nu har jag alltså kommit så här långt. Jaha ja, tid tar det iaf, det är ett som är säkert.

Petronella har valt ut ett riktigt mysigt tyg i gömmorna som hon vill ha som baksida. Det är vitt och lurvigt och supermjukt. =)

Men först måste jag ju quilta eländet och det är där rubriken kommer in i sammanhanget. Jag vet inte riktigt hur jag ska quilta den, nämligen... Jag vill nog ha vit tråd (Petronella upplyste mig vänligt men bestämt att hon ville ha chockrosa och limegrön quiltning men det kan hon fetglömma, som hon själv säkert skulle ha uttryckt sig). Jag vill inte att quiltningen ska störa så mycket eftersom tekniken i sig är rätt rörig.

Finns det någon i quiltträsket som har lust att tipsa mig om quiltning? Den får ligga till sig till nästa vecka eftersom jag inte har någon bra vadd hemma så ni har tid på er, kära quiltvänner. =) Ni andra får förstås också komma med tips, de emottages gärna!

4 kommentarer:

  1. Härlig quilt!! Jag skulle ha frihandsqultat med "all-over" med små hjärtan. Skulle använt en melerad tråd i matchande färger.
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  2. Snygg! Vacker färgkombination.
    Jag som inte är så duktig/van med frihandsguiltning skull sy med vit tråd runt alla fyrfärgade rutor.
    Ha de.

    SvaraRadera
  3. Här är jag totalt lost, men jag skullle nog hålla mer på din idé än på Petronellas i alla fall, men man vet ju inte förrän man har provat förstås. ;D

    SvaraRadera
  4. Menar ett mönster som återkommer över hela quilten, utom bården där man kan ha ett annat mönster...hoppas du förstår hur jag menar ;)

    SvaraRadera